Strony

9 gru 2011

Lukier królewski


Lukier królewski (royal icing) służy do
dekorowania kruchych
ciasteczek, pierniczków a nawet tortów:)
Może posłużyć też jako "klej" do sklejania
elementów piernikowych domków
lub doklejania oczów i nosów do ciasteczek.
Nie chcę się wymądrzać na jego temat
bo dekoruję nim od niedawna
ale za to ostatnio dosyć intensywnie:)
Lukier można wykonać na dwa sposoby:
z surowego białka i proszku bezowego
(substytutu białka kurzego).
Ja wybrałam ten drugi sposób ze
względu na moją obawę o surowe białka
ale wiem, że są osoby, które bez obaw
je stosują i wszystko jest ok.
Na pewno też sposób z surowym
białkiem jest tańszy.
Lukier można barwić barwnikami
polecam w proszku lub w żelu.

Składniki na lukier z surowych białek*
-ok. 3 szklanki:
2 duże białka (60g)
2 łyżeczki soku z cytryny
3 szklanki przesianego cukru pudru (330g)

W misce ubić białko razem z sokiem z cytryny.
Dodawać po trochu przesiany puder.
Ubijać do czasu aż lukier zrobi się gładki
i nie będzie wyczuwalny cukier puder.

Składniki na lukier z proszku bezowego**:
-ok. 3 szklanki
3 łyżki proszku bezowego
4 szklanki przesianego cukru pudru
ok. 6 łyżek letniej wody
ja dodaję jeszcze jakiś aromat

Ubić wszystkie składniki w misce mikserem.
Ucierać aż cukier puder nie będzie wyczuwalny.
Gdyby wyszedł zbyt gęsty dodać jeszcze wody.
Powinien być gęsty (tak jak na fotce:)


* przepis ze strony Joy of baking.
** przepis ze strony Wilton

16 komentarzy:

  1. Bardzo fajny przepis na lukier, nie pamiętam już przepisu, którym posłużyłam się w zeszłym roku, więc chętnie skorzystam z tego :D Pewnie za tydzień będę dekorować domek z piernika i pierniczki, więc muszę się przygotować mentalnie i technicznie :] Dzięki wielkie za przepis!

    OdpowiedzUsuń
  2. Cieszę się, że przepis się przyda:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Robiłam go już kilka razy i zawsze w wersji z białkiem jaja kurzego. Dziś właśnie posłużył do klejenia i ozdabiania szopki Bożonarodzeniowej mojego synka :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Jak dla mnie ogromne porcje:
    )..moj sprawdzony przepis to szkl cukru pudru i jedno bialko..
    zawsze mozna dorobic;)ale zaciekawil mnie z proszku bezowego...warto sprobowac!

    OdpowiedzUsuń
  5. Tak masz rację ta porcja jest dość duża ja też zazwyczaj robię z 1/2 składników.

    OdpowiedzUsuń
  6. a powiedz jak szybko on "zastyga"- ile mam czasu ;)?

    OdpowiedzUsuń
  7. Jeśli chodzi o zastyganie na ciasteczkach to najlepiej żeby przeleżały całą noc a jeśli masz na myśli pracę z lukrem to czasu masz bardzo dużo:) Ja nawet jeśli mi zastanie trochę lukru przykrywam go folią i wstawiam do lodówki. Spokojnie może przeleżeć kilkanaście godzin.

    OdpowiedzUsuń
  8. o to fajnie, a powiedz jaki jest w smaku? pewnie słodki ;)
    muszę popróbować :)

    OdpowiedzUsuń
  9. W jego skład wchodzi sporo cukru więc słodki być musi:))

    OdpowiedzUsuń
  10. WITAM.
    BARDZO MNIE CIEKAWI,GDZIE MOŻNA KUPIĆ TEN PROSZEK BEZOWY.POZDRAWIAM HELENA

    OdpowiedzUsuń
  11. Proszek bezowy można dostać np. w sklepach internetowych.

    OdpowiedzUsuń
  12. Kupiłam białko w proszku pasteryzowane, ale lukier nie wyszedł śnieżnobiały. Czy to normalne? nie wiem czy to wina białka czy skopałam coś innego... pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O to bardzo dziwne. Mnie zawsze wychodzi bielutki.

      Usuń
  13. Czyli potwierdziłaś moje przypuszczenia, że to jednak nie wina białka. Zrobiłam przed sekundą lukier ze świeżego białka i tego samego cukru i równiez wyszedł jakiś taki bury, czyli jednak coś z tym cukrem jest nie tak;) Dzięki za odpowiedź. Pozdrawiam jesiennie;)

    OdpowiedzUsuń
  14. jak dlugo tak lukier moze byc przechowywany??

    OdpowiedzUsuń
  15. Myślę, że spokojnie przez kilka dni (3-4). Przykryty szczelnie w lodówce. Z surowego białka radzę jednak krócej (1-2).

    OdpowiedzUsuń